گلکسی S21 فن ادیشن سامسونگ کجاست؟

به گزارش وبلاگ پرودا، در هفته های گذشته سامسونگ قسمت دوم رویداد آنپکد 2021 خود را برگزار کرد که هیچ محصول جدیدی در آن معرفی نشد. البته انتظار می رفت کره ای ها در این رویداد از گلکسی S21 FE رونمایی نمایند، اما یک بار دیگر معرفی نسخه Fan Edition گلکسی S21 به تعویق افتاد.

گلکسی S21 فن ادیشن سامسونگ کجاست؟

گلکسی S20 FE که یکی از مدل های پرطرفدار بازار است، در ماه اوت سال گذشته میلادی در رویداد آنپکد 2020 رونمایی شده بود و انتظار می رفت سامسونگ امسال در ماه سپتامبر از گلکسی S21 FE رونمایی کند. در نهایت، ماه سپتامبر گذشت و حتی ماه اکتبر هم به رو به انتها است، اما این گوشی تا به حال معرفی نشده است. شایعه های نو از معرفی این محصول در ماه ژانویه 2022 حکایت دارند که ممکن است پیش از معرفی سری پرچم دار گلکسی S22 یا هم زمان با آن انجام گردد.

وب سایت TechRadar مدعی است در مصاحبه با سامسونگ از این شرکت درباره این موضوع که آیا قصد داشته در رویداد اکتبر گلکسی S21 FE را معرفی کند یا نه سؤال پرسید، اما آن ها درباره معرفی این گوشی یا حتی وجود آن پاسخی ندادند.

کمپانی کره ای در پاسخ به سؤال TechRadar گفته است که ما نمی توانیم درباره نقشه راه محصولات خود نظر بدهیم، اما بر شنیدن احتیاج کاربران و ارائه گزینه های بیشتر به خط فراوری موبایل خود برای هر بازه قیمتی متمرکز هستیم. این شرکت در ادامه اعلام نموده است که تقاضا و تمایل زیادی از سوی کاربران برای خرید هر دو سری گلکسی S و گوشی های تاشوی آ ن ها وجود دارد و برای پاسخگویی به تقاضای کاربران، این گوشی ها را در اولویت قرار می دهند.

تا به حال شایعه های بسیاری درباره نسخه Fan Edition پرچم دار فعلی سامسونگ منتشر و تصاویر بسیاری از آن افشا شده است. اما چرا این گوشی همچنان آماده معرفی نیست؟

شاید شما هم حدس می زنید علت این تأخیرهای مکرر چیزی نیست به جز بحران جهانی چیپ ست ها باشد که به علت شیوع ویروس کرونا، فرایند فراوری و توزیع بسیاری از محصولات، از PS5 تا خودروها و گوشی های هوشمند را با مشکل روبرو نموده است. گزارش های دریافت شده حاکی است که این مسائل ممکن است تا سال 2022 باقی بمانند و قطعا بر موجودی کالاهای بلک فرایدی و سایبر ماندی امسال تأثیر خواهند گذاشت.

با توجه به اینکه فراوری آیفون 13 با کاهش 10 میلیونی همراه شده، این احتمال وجود دارد که این بحران برای سایر گوشی های هوشمند هم دردسر ساز گردد. در ادامه به پیش بینی تحلیلگران برای گوشی هایی مانند گلکسی S21 FE و دلایل تأخیر در معرفی این گوشی نسبت به دستگاه های سایر برندها می پردازیم.

گوشی های هوشمند، بحران قطعات و فراتر از آن

از آوریل 2020 به بعد، گزارش های متعددی از تأثیر قرنطینه های متعدد ناشی از همه گیری کرونا بر فراوری قطعات در چین و سایر نقاط منتشر شد. به همین علت، بسیاری از صنایع در سطح جهان با بحران کمبود چیپ روبرو شدند.

آوی گرینگارت، مؤسس شرکت تحقیقاتی Techsponential در مصاحبه با TechRadar می گوید که قرنطینه های سراسری که در ابتدای همه گیری در چین اجرا شدند برای چند هفته فراوری گوشی های هوشمند را متوقف کردند. اما این موضوع خیلی مشکل ساز نبود، زیرا در همان بازه و در قرنطینه های اولیه اروپا و آمریکا، اندازه تقاضا برای گوشی های هوشمند و فروش آن ها کاهش یافت.

او در ادامه صحبت هایش به این موضوع اشاره می نماید که پس از این اتفاق، یک باره تقاضا برای همه محصولات الکترونیک افزایش یافت و تآمین قطعه برای گوشی های هوشمند، کارت گرافیک رایانه ها، کنسول های بازی، رایانه ها، لوازم خانگی و خودروها سخت شد. تأثیر این کمبود قطعات با قرنطینه های بیشتر، مسائل حمل و نقل و ترافیک بنادر و بلایای طبیعی بیشتر نمایان شد.

گرینگارت می گوید در مصاحبه هایش با شرکت ها، به این موضوع واحد رسیده که در همه جای جهان زنجیره تأمین شرکت های فراوریی با مشکل روبرو شده اند. حتی اگر به جای حمل ونقل دریایی از سیستم هوایی برای ارسال محصولات آماده فروش استفاده می شد تا ترافیک دریایی را دور بزنند، باز هم مواد خام و قطعات لازم همچنان در کشتی های پهلو گرفته در بندرها گیر افتاده بودند، یا در کارخانه هایی انبار شده بودند که راننده کامیون کافی برای انتقال آن ها به مقاصد بعدی نداشتند.

بازار گوشی های هوشمند نسبت به سایر حوزه ها کمتر از این آسیب ها تأثیر پذیرفت. درست است که برخی از مدل ها مانند سری گلکسی S21 به علت کمبود قطعات با کاهش فراوری روبرو شدند، اما بازهم گوشی های هوشمند مانند کارت های گرافیک و پلی استیشن 5 کمیاب نشدند و مدل های مختلفی از آن ها در بازار وجود داشت.

نابیلا پوپال، تحلیلگر حوزه موبایل در IDC، معتقد است شاید علت این تأثیرپذیری کمتر را بتوان این گونه شرح داد که برخلاف بازار رایانه ها و لپ تاپ ها که در سال های اخیر با رکود یا کاهش تقاضا همراه بوده اند، بازار گوشی های هوشمند به صورت کلی رشد بسیار خوبی را تجربه نموده است. IDC انتظار داشت بازار گوشی های هوشمند در سال 2020 رشد داشته باشد. در نهایت هم این بازار بهتر از بقیه توانست با شوک ناشی از همه گیری کووید-19 کنار بیاید.

پوپال در مصاحبه تلفنی خود با وب سایت TechRadar اعلام نموده است که فراوری نمایندگان و فروشندگان گوشی هوشمند پیش از سال 2020 پیش بینی می کردند بازار در این سال رشد داشته باشد، به همین علت از قبل مقدمات را فراهم نموده بودند. او در ادامه به شیوع ویروس کرونا اشاره می نماید و می گوید که این اتفاق باعث کاهش 6 درصدی رشد بازار شد، اما به علت پیش بینی ها، این بازار از هر جهت (احتیاج به مواد، لوجستیک، خط فراوری و ظرفیت یا تنوع زنجیره تأمین) آمادگی بیشتری نسبت به سایر بازارها داشت.

البته او منکر وجود مشکل در این بازار نمی گردد ولی معتقد است این مسائل به سختی مسائل پیش آمده برای بازار خودرو و رایانه نیستند. بعلاوه، او علت دیگری را هم برای آسیب پذیری بازار موبایل از وقفه ایجاد شده در زنجیره تأمین بیان می نماید صنعت گوشی های هوشمند در حال انتقال از شبکه 4G به 5G بود که این فرایند به چیپست ها و مودم های نو احتیاج دارد.

به همین علت، کمپانی های فراوری نماینده گوشی های هوشمند باید در زنجیره تأمین و فراوری خود بازنگری می کردند تا بتوانند چیپ های نوی را فراوری نمایند که خیلی تحت تأثیر بحران جهانی کمبود چیپ قرار نگیرند. اما به جای آن، این شرکت ها با بحران کمبود قطعه روبرو شدند که در نتیجه آن فراوری گوشی های 4G بیشتر از گوشی های 5G شد که این یعنی در سال 2021 بیش از گوشی های پرچم دار، گوشی های میان رده و مالی راهی بازار شدند.

انتها داستان گلکسی S21 FE به کجا رسید؟

پوپال نتوانست جزئیات دقیقی درباره تأخیر به وجود آمده در معرفی گلکسی S21 FE ارائه کند، اما به فشاری که در سه ماهه دوم 2021 روی خط فراوری سامسونگ وجود داشت اشاره نموده است. در این بازه ، خط فراوری سامسونگ در ویتنام به علت شیوع ویروس در این کشور با مشکل روبرو شد.

رویترز در گزارشی گفت که برخلاف محدودیت های قبلی، شیوع بیماری در ماه مه فراوری شرکت های فناوری را با تهدید جدی روبرو کرد. طبق اعلام Nikkei Asia، همین عامل باعث شد تا سامسونگ برای جلوگیری از شیوع بیماری مجبور گردد در ماه ژوئیه کارخانه های خود را تعطیل کند.

البته طبق ادعای بلومبرگ، کمپانی کره ای تنها شرکتی نبود که تحت تأثیر چنین شرایطی متحمل ضرر شد، فاکس کان که یکی از تأمین نمایندگان اصلی اپل است هم مجبور شد در ماه اوت کارخانه های خود را به صورت موقت تعطیل کند. اما چون نیمی از خط فراوری گوشی های سامسونگ در ویتنام مستقر است، تعطیلی ها و بحران کمبود قطعات ممکن است خط فراوری گوشی های فعلی و آینده این شرکت را نسبت به سایر کمپانی ها بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.

بعلاوه، پوپال با بیان این که شیوع کرونا در ویتنام در سه ماهه دوم 2021 باعث شد تا سامسونگ در همکاری با زنجیره تأمین خود دچار مشکل گردد و برای سری S21 با کمبود قطعه روبرو شد، گفت که به همین علت کره ای ها از فراوری گلکسی نوت 21 منصرف شدند.

حتی اگر نتوان پاسخ واضحی درباره تأثیر بحران کمبود قطعات بر فراوری گلکسی S21 FE از سوی سامسونگ یا سایر تحلیلگران دریافت کرد، مسائل پیش آمده برای افزایش موجودی مدل های فعلی و انصراف از فراوری مدل های پرطرفداری مانند سری گلکسی نوت نشان می دهند که بحران کمبود قطعات و به ویژه چیپ ست ها، به احتمال زیاد اصلی ترین علت ناتوانی سامسونگ در معرفی گلکسی S21 FE در ماه های سپتامبر و اکتبر امسال است.

با توجه به اینکه شیوع کرونا همچنان به ایجاد دومینوی بحران در تجارت جهانی ادامه می دهد، دور از انتظار نیست که شرکت های مختلف باز هم با مشکل کمبود قطعه روبرو شوند. اما برخی از شرکت ها برای برون رفت از این مشکل، راه های مختلفی را امتحان نموده اند. برای مثال، اپل مجبور شده 10 میلیون دستگاه از فراوری سری آیفون 13 کم کند، اما تقاضای بالا برای این مدل ها و ثبت سفارش انبوه سبب شده این شرکت در اولویت زنجیره تأمین بازار گوشی های هوشمند قرار بگیرد و پیش از همه قطعات لازمشان را تحویل بگیرد.

بعلاوه، کوپرتینویی ها برای جبران کاهش فراوری پرچم داران امسال خود، بازارهای هدف خود را اولویت بندی نموده اند. بزرگ ترین بازاهای اپل بازار آمریکا، اروپا و چین هستند و این شرکت هم بیشترین حجم از فراوریات خود را به این بازارها اختصاص داده و در مقابل، محموله های کمتری را راهی بازار اروپای شرقی و خاورمیانه نموده است.

منبع: Tech Radar

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی S21 فن ادیشن سامسونگ کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S21 فن ادیشن سامسونگ کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید