گلکسی زد فلیپ 3 در مقابل گلکسی زد فلیپ 5G؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها

به گزارش وبلاگ پرودا، سامسونگ شب گذشته از گوشی های تاشوی گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 به همراه ساعت های هوشمند گلکسی واچ 4 و واچ 4 کلاسیک و همچنین یک هدفون بی سیم تحت نام گلکسی بادز 2 را معرفی کرد. در رابطه با قابلیت های هر یک از این محصولات به صورت مجزا مطالبی منتشر شده است منتها در این مطلب قصد داریم گلکسی زد فلیپ 3 را با نسل گذشته یعنی گلکسی زد فلیپ 5G مقایسه کنیم تا ببینیم شرکت کره ای به نسبت سال گذشته چه تغییرات مثبتی را در گوشی تازه خود پدید آورده است.

گلکسی زد فلیپ 3 در مقابل گلکسی زد فلیپ 5G؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها

سامسونگ در تولید گوشی های هوشمند تاشو سابقه درخشان یا طولانی مدتی ندارد اما هرچه که هست از سایر شرکت های فعال در زمینه تولید گوشی تا به این لحظه پیروز تر و بهتر بوده است چرا که بیشترین اندازه گوشی تاشو را تولید کرد. در حال حاضر ار بخواهیم گلکسی فولد سال 2019 را به حساب نیاوریم، غول کره ای 5 گوشی تاشو را تا به امروز روانه بازار کرده است که شامل گلکسی زد فلیپ، گلکسی زد فولد 2، گلکسی زد فلیپ 5G، گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 می شوند.

اما آنچه که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم، گلکسی زد فلیپ 3 و تفاوت آن با نسل گذشته یعنی زد فلیپ 5G است که با اسنپدراگون 865 و پشتیبانی از اینترنت 5G راهی بازار شد تا ببینیم چه تغییراتی به نسبت قبل در گوشی تازه اعمال شده است و اینکه آیا این تغییرات با توجه به قیمتی که برای این محصول در نظر گرفته شده است ارزشمند بوده اند یا خیر.

گلکسی زد فلیپ 3 در نگاه اول یک سری تفاوت محسوس به نسبت قبل دارد اما به صورت کلی خیلی تغییر چشمگیری را در آن شاهد نیستیم. بیشتر تغییرات درونی بوده اند و دیده نمی شوند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

گلکسی زد فلیپ 3 در مقابل زد فلیپ 5G

طراحی

در طراحی گلکسی زد فلیپ 3 سامسونگ تلاش کرد کوچک ترین جزئیات را هم در نظر بگیرد و اگر ایرادی در آن وجود داشت برطرف کند. بدین ترتیب تیم طراحان حتی برای ایجاد انحنا در بدنه گوش، بازتاب نور را هم در نظر گرفتند! این یعنی گوشی بارها به صورت آزمایشی طراحی شد تا در نهایت بهترین طراحی ممکن برای سهولت در استفاده و همچنین افزایش کیفیت و ماندگاری برای آن انتخاب شود.

گلکسی زد فلیپ 3 اندکی باریک تر و کوتاه تر از نسل قبل خود یعنی گلکسی زد فلیپ 5G است اما گوشه های تخت تری دارد و حواشی دور نمایشگر آن هم کوچک تر شده اند. پشتیبانی از استاندارد ضد آب IPX8 هم به آن اضافه شده است تا بدین ترتیب زد فلیپ 3 اولین کننده از سری خود باشد که از چنین استانداردی بهره می برد.

اما خب با یک نگاه می توان به خوبی دریافت که بیشترین تغییر از لحاظ ظاهری مربوط به رنگ بندی دوگانه ای است که در پنل پشتی گوشی شاهد هستیم. ماژولی که برای دوربین در نظر گرفته شده است مشکی است و دو دوربین را در خود دارد؛ نمایشگر ثانویه که اکنون 1.9 اینچی است (به نسبت 1.1 اینچی) هم در همین ماژول قرار گرفته است. به همین علت رنگ این قسمت کاملا مشکی است در حالی که بدنه رنگ متفاوتی دارد.

لوازم جانبی و رنگ بندی

گلکسی زد فلیپ 3 اکنون ظاهر مجذوب کننده تر و مدرن تری به خود گرفته است و جنس بدنه آن نرم تر و در برابر جذب اثرانگشت مقاوم تر شده است. این در حالی است که زد فلیپ 5G به خاطر بهره مندی از بدنه شیشه ای، فوق العاده جاذب اثرانگشت بود و چنین چیزی خیلی برای کاربران خوشایند نیست. گلکسی زد فلیپ 3 حتی از لحاظ رنگ بندی هم تنوع بیشتری به نسبت نسل گذشته دارد.

این گوشی در 7 رنگ راهی بازار شد که سه تای آن به طراحی دورنگه هستند و فقط هم از طریق فروشگاه های آنلاین به فروش می رسند. سامسونگ همچنین سه نوع مختلف قاب محافظ هم برای زد فلیپ 3 در نظر گرفته است که تمام آن ها در رنگ ها و طرح های مختلف با جنس متفاوت (سیلیکونی، چرمی، شفاف) در دسترس قرار می گیرند. ناگفته پیداست از این قاب ها در سری گذشته خبری نبود.

در نهایت اما می رسیم به نمایشگر ثانویه ای که اکنون با یک جهش 0.8 اینچی از 1.1 به 1.9 اینچ رسیده است و کاربر می تواند موارد بیشتری را از طریق آن مشاهده کند. به لطف این نمایشگر کاربرانی که گلکسی زد فلیپ 3 را خریداری می کنند قادر خواهند بود ساعت هایی را با طرح های مختلف، تصاویر کاربران، گیف و بسیاری موارد دیگر را از طریق آن مشاهده کنند. از طرفی این گوشی می تواند با سری گلکسی واچ 4 همگام سازی شود و واچ فیس های آن را به نمایش بگذارد. لازم به ذکر است اکنون اعلانات هم با جزئیات بیشتری برای کاربران به نمایش در می آیند. بنابراین این تغییر مقدار از تمامی جهت به نفع کاربران هست و می توان از آن به نام یک تغییر اساسی یاد کرد.

نمایشگر 120 هرتزی تاشو

اگر از روبرو به پنل تاشوی گلکسی زد فلیپ 3 و زد فلیپ 5G نگاه کنید شاید هیچ تفاوتی را متوجه نشوید اما همانطور که گفته شد، تغییرات بین این دو گوشی بیشتر درونی است و به همین علت باید با آن ها کار کرد تا متوجه تغییرات شد. برای مثال هر دو نمایشگر 6.7 اینچی هستند منتها نسل تازه یک سری قابلیت های اضافه تر دارد که آن را به انتخاب مجذوب کننده تری تبدیل می کند.

همانطور که گفته شد، مقدار هر دو نمایشگر 6.7 اینچی و نوع پنل بکار رفته در آن ها هم Dynamic AMOLED 2X Infinity Flex است. وضوح تصویر و چگالی پیکسل ها هم در هر دو نمایشگر به ترتیب به 2640 × 1080 و 425 پیکسل بر هر اینچ می رسد؛ این یعنی اگر قرار بود تغییری را ببینیم، باید در رفرش ریت آن را جست و جو کنیم که اتفاقا پاسخ هم در همین بخش نهفته است. گلکسی زد فلیپ 3 برخلاف مدل نسل گذشته از نمایشگری تاشو با رفرش ریت 120 هرتز بهره می برد تا بدین ترتیب اولین گوشی تاشو با این طراحی لقب بگیرد که چنین رفرش ریتی دارد. همچنین پنل این محصول اکنون 29 درصد روشن تر شده است و از پوشش محافظی بهره می برد که 80 درصد به نسبت مدل بکار رفته در نسل گذشته مقاومت بیشتری دارد.

سامسونگ همچنین کیفیت نمایشگر ثانویه را هم بهبود بخشیده است. این یعنی فقط افزایش مقدار از 1.1 به 1.9 اینچ نیست که تفاوت بین دو نمایشگر کوچک را رقم می زند بلکه در یک سری بخش های دیگر هم تفاوت دیده می شود. مثلا نمایشگر ثانویه زد فلیپ 3 اکنون از وضوح 512 × 260 پیکسل بهره می برد و از لحاظ کارایی هم به لطف افزایش مقدار فوق العاده بهتر شده است.

این نمایشگر اکنون می تواند جزئیات بیشتری را در اعلانات به نمایش بگذارد و همچنین با اپلیکیشن های سامسونگ نظیر موسیقی، آب و هوا، ساعت زنگ دار، Samsung Health، کنترلر گلکسی بادز، ضبط صدا، تایمر و … همگام سازی بسیار خوبی دارد و می تواند اعلانات مربوط به آن ها را هم به نمایش بگذارد.

کاربران می توانند با سوایپ به سمت راست روی این نمایشگر به اعلانات، با سوایپ به چپ به ویجت ها، سوایپ به پایین برای منوی تنظیمات سریع و سوایپ به بالا به صفحه پرداخت Samsung Pay دسترسی داشته باشند. اعلاناتی هم که از هر اپلیکیشن به نمایش درآید، در قسمت پایینی خود یک گزینه Open App هم دارد به این معنا که کاربر در صورت تمایل می تواند اپلیکیشن را اجرا کند و به آن پاسخ دهد. البته وقتی این گزینه را انتخاب کنید باید گوشی را که در حالت تا شده قرار گرفته است باز کنید تا بتوانید به نسخه کامل اپلیکیشن مربوطه دسترسی داشته باشید.

دوربین و سخت افزار

سخت افزاری که برای گلکسی زد فلیپ 3 در نظر گرفته شده است اصلا ضعیف نیست و اتفاقا خیلی قدرتمند است. اما خب به صورت کلی اگر بخواهیم در نظر بگیریم تفاوت خاصی بین آن و گلکسی زد فلیپ 5G دیده نمی شود. اگرچه گلکسی زد فلیپ 3 از نمایشگر ثانویه کاملا تازهی بهره می برد، اما دو دوربینی که در کنار آن تعبیه شده اند هیچ تفاوتی از هیچ جهت با نمونه های بکار رفته در گلکسی زد فلیپ 5G ندارند. دقیقا همین موضوع را با دوربین سلفی شاهد هستیم که به صورت حفره ای درون نمایشگر تاشوی گوشی تعبیه شده است که هیچ تغییری به نسبت قبل نداشت.

تغییر محسوسی که در این بخش وجود دارد مربوط به پردازنده است که از اسنپدراگون 865 به اسنپدراگون 888 رسید. از لحاظ تفاوت عملکرد این دو پردازنده اختلاف زیادی با هم دارند بنابراین با یک گوشی تاشویی طرف هستیم که به نسبت گذشته قدرتمندتر، سریع تر و همچنین کم مصرف تر شده است چرا که لیتوگرافی پردازنده آن از 7 به 5 نانومتر کاهش داشت.

یک تغییر مثبت و محسوس دیگر در بخش سخت افزار، اضافه شدن یک بلندگوی دیگر به مجموعه صوتی گوشی بود تا بدین ترتیب زد فلیپ 3 به بلندگوهای استریو مجهز شود. با نمایشگر 120 هرتزی با کیفیت تر و وضوح صدای عالی، کننده تاشوی تازه سامسونگ در نمایش محتوای رسانه ای فوق العاده به نسبت قبل تجربه لذت بخش تری را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

لازم به ذکر است این گوشی اکنون در یک مدل دیگر با ترکیب حافظه 8/128 گیگابایت هم در دسترس قرار گرفته است (نه فقط 8/256 گیگابایت) تا حالا متوجه شویم چرا سامسونگ برای مدل پایه این گوشی تا چنین مقدار قیمت پایین تری را در نظر گرفت که خب البته با در نظر گرفتن تمام تغییرات مثبتی که در آن شاهد بودیم، قیمت بسیار خوبی هم به تعداد میرود.

قیمت

گلکسی زد فلیپ 5G سال گذشته و با قیمت پایه 1499 دلار راهی بازار شد. یک سال بعد یعنی حالا گلکسی زد فلیپ 3 را شاهد هستیم که قیمت پایه آن به 999 دلار می رسد تا شاهد یک کاهش قیمت 500 دلاری باشیم. چنین کاهش قیمتی در تاریخ سامسونگ هم سابقه نداشته است و باید آن را به فال نیک گرفت. از طرفی زد فلیپ 3 با این کاهش قیمت به اولین گوشی تاشوی سامسونگ بدل شد که بدون حالت معاوضه گوشی (Trade-In) کمتر از 1000 دلار قیمت دارد.

مدل پایه گلکسی زد فلیپ 3 اما از ترکیب حافظه 8/128 بهره می برد و هیچ شارژر یا هندزفری درون جعبه آن وجود ندارد. به همین علت می توان تا حدودی این کاهش قیمت را توجیه کرد اما خب باز هم 500 دلار بسیار بیشتر از چیزی بود که انتظار داشتیم. چرا که از آن طرف پردازنده تازه و قدرتمندتر، نمایشگر ثانویه بزرگ تر، نمایشگر اصلی با رفرش ریت 120 هرتز، استاندارد ضد آب و بسیاری موارد خوب دیگر را هم در گوشی تازه شاهد هستیم.

نتیجه

گلکسی زد فلیپ 3 یک گوشی فوق العاده مجذوب کننده برای آن دسته از کاربرانی است که می خواهند اولین تجربه خود را با گوشی تاشو داشته باشند. سامسونگ هم می تواند مطمئن ترین گزینه در حال حاضر باشد چرا که تجربه بیشتری در این زمینه دارد. البته اگر بخواهیم هم محصولات شرکت دیگر به این شکل در دسترس قرار ندارند.

ارتقای سخت افزار این گوشی به نسبت قبل هرچند جزئی اما به اندازهی هست که ما را متقاعد کند سامسونگ در تولید زد فلیپ 3 واقعا نیاز کاربران را در نظر گرفته است تا بدین ترتیب این محصول را برای خرید ارزشمند قلمداد کنیم. البته با ورود زد فلیپ 3 به بازار قطعا شاهد کاهش قیمت محسوسی برای گلکسی زد فلیپ 5G خواهیم بود منتها به نظر نمی رسد استاندارد ضد آب، نمایشگر 120 هرتزی، طراحی بهتر و مدرن تر، لوازم جانبی مجذوب کننده و زیباتر و بسیاری موارد خوب دیگر ارزش پرداخت 1000 دلار را نداشته باشد؛ حال تخفیف گلکسی زد فلیپ 5G هرچه که باشد به نظر نمی رسد بتوان باز هم ترجیح آن را بر گلکسی زد فلیپ 3 منطقی دانست.

همانطور که اشاره شد، گلکسی زد فلیپ 3 اولین گوشی تاشوی سامسونگ با قیمت کمتر از 1000 دلار است که کاربران می توانند حتی آن را به یک پرچم دار معمولی سامسونگ از سری S یا نوت هم ترجیح دهند. البته اگر با ریسک هایی که همچنان متوجه گوشی های تاشو است کنار می آیند.

شما عزیزان می توانید تفاوت دقیق دو گوشی روی کاغذ را در جدول زیر مشاهده کنید.

نام محصولگلکسی زد فلیپ 3گلکسی زد فلیپ 5G
تعداده مدلSM-F711BSM-F707B
نوع محصولتاشوتاشو
رنگ بندیکرم، سبز، بنفش، مشکیخاکستری، برنز
تاریخ رونماییآگوست 2021جولای 2020
تاریخ عرضهآگوست 2021جولای 2020
ابعاددر حالت تاشو : 86.4 × 72. 2 × 15.9 میلی متر

در حالت باز شده: 16 6 × 72.2 × 6.9 میلی متر

در حالت تاشو : 87.4 × 73.6 × 17.3 میلی متر

در حالت باز شده: 167.3 × 73.6 × 7.2 میلی متر

وزن183 گرم183 گرم
سیستم عاملاندروید 11اندروید 11
رابط کاربریOne UI 3.0One UI 3.1.1
شبکه2G - 3G - 4G - 5G2G - 3G - 4G - 5G
نوع نمایشگرInfinity Flex Display (تاشو)Infinity Flex Display (تاشو)
فناوری نمایشگرDynamic AMOLED DisplayDynamic AMOLED Display
مقدار نمایشگر6.7 اینچی6.7 اینچی
وضوح تصویر2640 × 10802536 × 1080
چگالی پیکسل ها425 پیکسل بر هر اینچ425 پیکسل بر هر اینچ
نست تصویر به بدنه84.7 درصد82.5 درصد
ترکیب حافظه8/128 - 8/256 گیگابایت8/256 گیگابایت
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.810 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.212 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
دوربین سلفی10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.210 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
باتری3300 میلی آمپر ساعت3300 میلی آمپر ساعت

منبع: SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی زد فلیپ 3 در مقابل گلکسی زد فلیپ 5G؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی زد فلیپ 3 در مقابل گلکسی زد فلیپ 5G؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید