قیمت قارچ نجومی شد

به گزارش وبلاگ پرودا، خبرنگاران : رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها، فراوری قارچ 15 تا 25 درصد کاهش یافته است.

قیمت قارچ نجومی شد

به گزارش وبلاگ پرودا به نقل از وبلاگ پرودا ،مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از افت محسوس فراوری قارچ اطلاع داد و گفت: با توجه به افزایش بی رویه قیمت نهاده های فراوری و عدم صرفه مالی فروش برای بعضی واحدها، فراوری قارچ در سطح کشور 15 تا 25 درصد کاهش یافته است.

او اضافه کرد: در شرایط کنونی اندازه تقاضا با عرضه قارچ ناشی از کاهش قدرت خرید همخوانی دارد.

رجبی از افزایش 25 درصدی قیمت قارچ اطلاع داد و گفت: علی رغم افزایش 25 درصدی قیمت قارچ، اما نرخ فروش جوابگوی هزینه های فراوری نیست که امیدواریم قیمت نهایی تا انتها خرداد اعلام گردد.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو قارچ درجه یک در بسته بندی های 3 و 5 کیلویی درب مزرعه را 35 هزار تومان، قارچ درجه 2 در بسته بندی های 3 و 5 کیلویی را 33 هزار و 750 تومان، قارچ بسته بندی 200 گرمی را 10 هزار و 187 تومان، قارچ 400 گرمی بسته را 20 هزار تومان، قارچ 800 گرمی را 22 هزار و 500 تومان و یک هزار گرمی را 26 هزار و 875 تومان خاطرنشان کرد و اضافه کرد: واحدهای صنفی 20 تا 25 درصد سود بر فروش باید لحاظ نمایند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ادامه داد: با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت نهاده ها از ارگان های ذی ربط همانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت انتظار می رود که در تامین مواد اولیه، واردات و صادرات حمایت های لازم را داشته باشند تا آینده فراوری دچار مشکل نگردد.

او درباره آخرین شرایط قارچ بیان نمود: از ابتدای سال صادرات قارچ به عراق و بعضی کشورها در حال اجرا است، اما طبق روال همه ساله در فصل تابستان به علت عدم انتقال قارچ به صورت مستقیم به وسیله کانتینرهای یخچال دار، اندازه صادرات کاهش می یابد؛ چرا که صادرات قارچ جز محصولات فساد پذیر است.

به گفته رجبی، با تعیین شدن قیمت نهاده ها و رسیدن به شرایط پایدار، فراوری قارچ افزایش می یابد.

این مقام مسئول اضافه کرد: دلال بازی در بحث نهاده های فراوری، آسیب جدی به صنعت وارد نموده که امیدواریم در ماه های آینده شرایطی در کشور فراهم گردد که فراوری این صنف دچار مشکل نگردد.

او با بیان اینکه آینده روشنی پیش روی فراوری نیست، گفت: سال جاری به خاطر شرایط خشکسالی و افزایش قیمت مواد اولیه اعم از کاه و کلش گندم امکان تامین وجود ندارد، به همین دلیل به آینده فراوری خوش بین نیستیم.

رجبی در انتها با بیان اینکه بخش اعظم کاه و کلش در دامداری ها مورد استفاده قرار می گیرد، توضیح داد: با توجه به کمبود یا نبود مواد اولیه، امکان فراوری برای فراورینماینده کمپوست وجود دارد، از این رو فراوری به طور مبه وسیله در سطح کشور 20 درصد کاهش یافته است.

منبع: اقتصادنیوز

به "قیمت قارچ نجومی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت قارچ نجومی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید