درختی که روی تنه اش صدها رنگ دیده می شود: اکالیپتوس رنگین کمان

به گزارش وبلاگ پرودا، درخت اکالیپتوس رنگین کمان | Rainbow Eucalyptus

یکی از عجیب ترین درخت هایی که روی زمین موجود می باشد، درخت اکالیپتوس رنگین کمان نام دارد که تنه ای جالب با چندین رنگ دارد که دلیل نامگذاری اش نیز همین است. تنه این درخت، به طور دوره ای یک لایه از پوست را از بین برده و لایه ای سبز در زیر را نشان می دهد که این لایه سپس تغییر رنگ می دهد. این پوسته ریزی و تغییر رنگ در زمان های مختلف و در قسمت های مختلف تنه اتفاق می افتد و به این ترتیب رنگ های جدیدی تولید می شود. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم به کشف این درخت بپردازیم و عکس های زیبایی را از این خلقت شگفت انگیز مشاهده کنیم.

درختی که روی تنه اش صدها رنگ دیده می شود: اکالیپتوس رنگین کمان

گیاه اکالیپتوس

همه درختان اکالیپتوس متعلق به گونه اکالیپتوس (Eucalyptus) می باشند که یا از خانواده مورت (myrtle) یا موردیان (Myrtaceae) هستند. اکالیپتوس، گیاه بومی استرالیا، تاسمانی، پاپوآ گینه نو، اندونزی و فیلیپین است و بیشتر در استرالیا رشد می کند که در آنجا صدها گونه از اکالیپتوس وجود دارد. درخت اکالیپتوس رنگین کمان بومی کشور فیلیپین، پاپوآ گینه نو و اندونزی است.

پوست درخت اکالیپتوس رنگین کمان

تنه رنگارنگ اکالیپتوس رنگین کمان یک ویژگی منحصر به فرد و بسیار ارزشمند است. سبز، نارنجی، زرد، قرمز، قهوه ای، بنفش و حتی آبی ممکن است همگی در تنه قابل مشاهده باشد. رنگ ها در بعضی از درختان بسیار پر جنب و جوش و غنی هستند که به نظر مصنوعی می آیند اما خب کاملا طبیعی اند. بعضی از درختان، رنگ آبی پاستلی دارند و بعضی نیز با سبزهای تندی مخلوط شده اند. معمولا زمانی که درختان در خارج از منطقه اندمیک خود رشد کنند، رنگ ها از شفافیت کمتری برخوردارند.

رنگ ها زمانی تغییر می کنند که درخت شروع به پوسته ریزی کرده و نقاط مختلفی روی تنه پدید می آید که رنگ سبز لایه های زیری به رنگ های دیگر تبدیل می شود. این فرآیند به این معنی است که هیچ درخت اکالیپتوس رنگین کمانی شبیه به دیگری نیست که خب همین هم موضوع بسیار جالبی است.

ویژگی های دیگر درخت

شبیه دیگر درخت های اکالیپتوس، درخت اکالیپتوس رنگین کمان به سرعت رشد کرده و بسیار بلند می شود. ارتفاع درخت بالغ در منطقه های بومی خود، بین 30 تا 45 متر است و در باقی منطقه ها بین 18 تا 24 متر رشد می کند. قطر تنه درخت در درختان بالغ حدودا بین 1 تا 2 متر است.

درخت اکالیپتوس رنگین کمان گل های سفیدی تولید می کند که دارای برگ های نسبتا پهنی است. برگ ها حاوی غددی است که روغن معطر تولید می کند و آن ها هنگام خرد کردن عطر و بوی دلپذیری آزاد می کنند. با این وجود، روغن آن ها بسیار کمتر از برگ های بعضی گونه های دیگر اکالیپتوس است و برای تولید تجارت روغن اکالیپتوس استفاده نمی شوند.

گل های درخت اکالیپتوس رنگین کمان

گل های درخت رنگین کمان کمی غیر عادی هستند، هیچ گلبرگ یا کاسبرگی ندارند اما دارای پرچم و بخش مادگی گل هستند. جوانه های گل به شکل یک کپسول حاوی پرچم و بخش مادگی گل است. این کپسول دارای یک مخزن مخروطی است که به سرپوش یا operculum معروف هستند. وقتی که جوانه ها رشد می کنند، سرپوش ها تیره و چین دار می شوند و سپس پرچم و بخش مادگی گل از جوانه پدیدار می شوند. پس از گرده افشانی و باروری، کپسول به یک میوه چوبی تبدیل می شود که حاوی چندین دانه است.

ریشه نام درخت اکالیپتوس

نام اکالیپتوس (eucalyptus) از دو کلمه یونانی - eu به معنی خوبی است و calyptos که به معنی پوشیده شده، می آید. این نام به این واقعیت اشاره می کند که سرپوش، پرچم و بخش مادگی گل را پوشش می دهد.

برگ و روغن درخت

برگ های درخت اکالیپتوس، حالت چرمی دارند و از شاخه ها آویزان می شوند. آن ها معمولا باریک و سوزنی شکل اند که البته بعضی از گونه ها برگ های پهن و دایره ای تر دارند. بعضی از گونه های اکالیپتوس ها میزان زیادی روغن تولید می کنند که فرار و همچنین معطر اند. وقتی که تعداد زیادی از درختان در نزدیکی یکدیگر رشد می کنند، گاهی اوقات روغن بخار شده در هوا عطر خوبی ایجاد می کند.

روغن اکالیپتوس ممکن است مزایای بهداشتی نیز از جمله باز کردن راه های تنفس در افراد مبتلا به مسائل تنفسی داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری باید در رابطه با مزایای سلامتی آن انجام شود. این روغن علاوه بر استفاده دارویی، به عنوان حشره کش و ترکیبات عطر نیز استفاده می شود.

روغن اکالیپتوس حتما باید قبل از مصرف رقیق شود زیرا حالت غلیظ آن، اگر خورده شود و یا در تماس با پوست قرار گیرد، خطرناک است.

چرا درخت اکالیپتوس رنگین کمان تنه رنگارنگ دارد؟

رنگ های زیبا و شاید عالی که از طریق درخت تنه اکالیپتوس رنگین کمان تولید می شود توجه زیادی را به خود جلب می کند. با این وجود، کارهای بسیار کمی برای کشف اینکه چرا رنگ های مختلف تولید می شوند، اجرا شده است.

پروفسور دیوید لی استاد گیاه شناسی دانشگاه بین المللی فلوریدا، تولید رنگ در گیاهان را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس یک تحقیق مختصر، او با تئوری پیش بینی شده ای برای توضیح تغییر رنگ در تنه درخت اکالیپتوس رنگین کمان آمده است. طبقه گرفته پروفسور لی، تنه یک جانشینی از پوست های نازک و صاف است، هر پوسته، لایه نازک و شفافی از سلول ها است که به ما امکان می دهد که کلروفیل ذخیره شده در سلول های زیر را ببینیم. کلروفیل رنگدانه سبزی است که انرژی نور مورد استفاده در فتوسنتز را تسخیر می کند.

زمانی که تنه درخت رشد می کند، سلول های بی رنگ روی بالاترین لایه پوسته ای با چیزی به نام تانن (tannins) پر می شوند. تانن ها می توانند زرد، قهوه ای و یا قرمز باشند و این رنگ ها بسته به نوع آن ها فرق دارد. ترکیب میزان و نوع متفاوت تانن ها و کم شدن کلروفیل لایه های زیری احتمالا مسئول ایجاد این رنگ های زیبای هستند که ما امروزه در درخت اکالیپتوس رنگین کمان مشاهده می کنیم.

منبع: owlcation.com

منبع: الی گشت

به "درختی که روی تنه اش صدها رنگ دیده می شود: اکالیپتوس رنگین کمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درختی که روی تنه اش صدها رنگ دیده می شود: اکالیپتوس رنگین کمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید