حقوق کارگران به 6 میلیون تومان می رسد؟

به گزارش وبلاگ پرودا، جلسات شورای عالی کار برای معین حقوق کارگران در سومین شنبه هر ماه برگزار می گردد. در جلسه روز گذشته این شورا، اعضا روی رقم سه میلیون و 286 هزار و 614 تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مواد غذایی و خوراکی به توافق رسیدند.

حقوق کارگران به 6 میلیون تومان می رسد؟

هنوز هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مسکن و اجاره بها هنوز اعلام نشده است، اما براساس آمارها هزینه تامین مسکن در سبد هزینه خانوار از 30 به 42 درصد رسیده که این رقم برای تهرانی ها بیش از 60 درصد است.

از آنجایی که مبنا افزایش حقوق کارگران کل کشور است، با فرض هزینه 42 درصدی مسکن در سبد هزینه خانوار، رقم آن حدود 2.5 میلیون تومان برآورد می گردد.

رقم سه میلیون و 286 هزار تومان برای تامین هزینه مواد غذایی و خوراکی است که 58 درصد از سبد هزینه را تشکل می دهد. 42 درصد این سبد برای تامین مسکن است که مبلغ آن حدود 2.5 میلیون تومان محاسبه می گردد.

براساس ارقام محاسبه شده، بت هزینه سبد معیشت کارگران حدود پنج میلیون تومان، جزئیات آن به توضیح زیر است:

  • کل هزینه سبد معیشت خانوار کارگری: حدود 6 میلیون تومان(رقم دقیق 5.7 میلیون تومان)
  • هزینه تامین مواد غذایی و خوراکی: 3 میلیون و 286 هزار تومان (معادل 58 درصد سبد هزینه)
  • هزینه تامین مسکن: 2 میلیون و 500 هزار تومان (معادل 42 درصد سبد هزینه)

حداقل حقوق چقدر است؟

دو فاکتور اصلی برای معین اندازه افزایش حقوق کارگران، هزینه سبد معیشت خانوار و نرخ تورم سالانه است.

یکی از محتمل ترین سناریو ها برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده، مبنا قرار دادن نرخ تورم است. براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در دی ماه به رقم 42.2 درصد رسیده است. با افزایش 42 درصدی (همسان با تورم) حقوق کارگران از 3.5 میلیون تومان به حدود پنج میلیون تومان در سال آینده می رسد.

دیگر سناریو محتمل برای افزایش حقوق کارگران، مبنا قرار دادن سبد هزینه معیشت خانوار است. براساس محاسبات اجرا شده به احتمال زیاد رقم این سبد هزینه حدود شش میلیون تومان است.

اگر قرار باید حقوق کارگران از 3.5 میلیون تومان به حدود شش میلیون تومان سبد هزینه معیشت خانوار برسد، اندازه افزایش حقوق 71 درصد برآورد می گردد.

منبع: تجارت نیوز

به "حقوق کارگران به 6 میلیون تومان می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق کارگران به 6 میلیون تومان می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید