مصرف بیش از حد این 7 مکمل غذایی برای زنان خطرناک است

به گزارش وبلاگ پرودا، تهران (پانا) - فرقی نمی کند مرد هستید یا زن ؛ بهتر است از محدودیت های مصرف مکمل های معروف پیش از مصرف مطلع شوید.

مصرف بیش از حد این 7 مکمل غذایی برای زنان خطرناک است

به گزارش صدا و سیما، مکمل های معینی می تواند سلامتتان را بهبود ببخشد، اما سایر مکمل ها می تواند بی اثر و حتی مضر باشند. بسیاری از مکمل های موجود در بازار به دقت مورد آزمایش قرار نگرفته اند؛ بنابراین فقط اندکی از مکمل ها مفید هستند؛ در این مطلب با هفت مکملی که باید با احتیاط مصرف گردد، آشنا شوید.

مکمل ویتامین D: اندازه زیاد آن می تواند به کلیه ها آسیب برساند

ویتامین D جذب کلسیم در بدن را افزایش می دهد و مصرف آن به انداره کافی موجب سلامتی و تندرستی می گردد. مکمل های ویتامین D بسیار محبوبند، موجب تقویت استخوان ها و جلوگیری از بیماری های استخوان مانند پوکی استخوان می گردد. اما در بسیاری از موارد، زنان سالمی که پس از یائسگی هم اندازه کمی مکمل ویتامین D (حدود 400 واحد بین المللی، IU) مصرف می نمایند در حقیقت ابدا به آن ها نیازی ندارند.

پس از آنالیز شواهد، معین شد که چنانچه زنان سالم مقادیر کمی ویتامین D مصرف نمایند، لزوما مانع از شکستگی استخوان آن ها نمی گردد. این نتایج از گزارش نیروی اجرایی خدمات پیشگیرانه استان متحده به دست آمد و در مجله سالیانه پزشکی داخلی به چاپ رسید.

برای زنانی بالای 65 سال، زنانی که از کمبود ویتامین D رنج می برند یا سابقه افتادن یا پوکی استخوان دارند، تجویز مکمل های ویتامین D آن هم به وسیله پزشک مفید است.

یکی از خطرات مصرف زیاد ویتامین D در افراد سالم این است که چنانچه سطح ویتامین D خون از 100 نانوگرم در هر میلی لیتر (نانو گرم به میلی لیتر) بیشتر گردد، موجب جذب کلسیم اضافی از سوی بدن و در نتیجه سنگ کلیه گردد. نتایج منتشر شده در سال 2013 در استان متحده نشان می دهد که خطر ابتلا به سنگ کلیه در زنان یائسه که روزانه مکمل های ویتامین D و کلسیم مصرف می نمایند در مقایسه با زنانی که دارونما می خورند، 17٪ بیشتر است.

ویتامین D توصیه شده در روز برای افراد یک تا 70 ساله 600 واحد و برای افراد 71 ساله و مسن تر 800 واحد می باشد که از غذا هایی مانند سالمون، ماهی تن، شیر، قارچ و غلات غنی شده در رژیم غذایی روزانه تامین می گردد.

کلسیم: مقادیر اضافی آن در شریان ها ته نشین می گردد

مکمل های غذایی خطرناک برای بانوانکلسیم برای تقویت استخوان ها و سلامت قلب از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما مصرف زیاد آن مضر است.

پزشکان معتقدند بهتر است حتی الامکان کلسیم را از رژیم غذاییتان دریافت کنید. تحقیقات نشان می دهد که بهتر است کلسیم همراه غذا جذب گردد. انستیتوی ملی سلامت، روزانه 1000میلی گرم کلسیم برای زنان 19 تا 50سال و 1200میلی گرم کلسیم برای زنان 51 ساله و مسن تر پیشنهاد می نماید. هر 120 گرم ماست شامل 207 میلی گرم کلسیم یعنی یک پنجم از اندازه پیشنهادی در روز می باشد. دیگر منابع سرشار از کلسیم عبارتند از شیر، پنیر، غلات غنی شده و آبمیوه.

کمبود کلسیم یا نقص کلسیم در خون به وسیله آزمایش خون قابل تشخیص است اگر اندازه کلسیم خونتان کم است، ممکن است پزشکتان مکمل کلسیم تجویز کند.

با این حال، مصرف بیش از حد کلسیم یعنی بیش از 2500 میلی گرم در روز برای بزرگسالان بین19 تا 50 سال و بیش از 2000میلی گرم در روز برای افراد بالای 51 سال، می تواند منجر به مشکلاتی گردد. براساس اعلان کلینیک کلولند، محققان بر این باورند که بدون مصرف ویتامین D کافی که به جذب آن یاری می نماید، مقادیر اضافی کلسیم به جای استخوان ها در شریان ها باقی می ماند.

مولتی ویتامین ها: هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم وجود ندارد

مکمل های غذایی خطرناک برای بانوانبسیاری از مردم بر این باورند که به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی را از رژیم غذایشان دریافت نمی نمایند. با این حال، هنوز سودمندی کامل مکمل ها در هاله ای از ابهام است.

مطالعات منتشر شده در اکتبر 2011 در مجله پزشکی داخلی بر اساس آنالیز اطلاعات به دست آمده از 40000 زن بالای 19 سال بود. با کمال تعجب محققان دریافتند که به طور میانه خطر مرگ زنانی که مکمل دریافت کردند در مقایسه با زنانی که مکمل مصرف نکردند، افزایش یافت. مولتی ویتامین ها در برابر سرطان های رایج، بیماری های قلبی و عروقی و مرگ کم تاثیر یا بی تاثیر بودند.

با این حال، بیشتر مطالعات اخیر حاکی از فواید مصرف مولتی ویتامین هاست. نتایج مطالعه ای که در ژانویه 2015 در مجله تغذیه به چاپ رسید بیش از 8000 مرد و زن بالای 40 سال را آنالیز کرد و دریافت زنانی که به مدت 3 سال یا بیشتر مولتی ویتامین مصرف نموده اند، کمتر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی بودند.

مصرف ویتامین های دوران بارداری به همراه اسید فولیک، که به جلوگیری از نقائص در هنگام تولد یاری می نماید، به زنان باردار اکیدا توصیه شده است. اگر به سندرم سوء جذب مبتلا باشید، شرایطی که بدن نمی تواند ویتامین ها و مواد معدنی را به طور کامل جذب کند، ممکن است پزشکتان مولتی ویتامین تجویز کند. اما مانسون معتقد است برای افراد سالم، یک مکمل هرگز نمی تواند جایگزین رژیم غذایی سالم باشد.

مکمل روغن ماهی: ماهی یا بذر کتان را جایگزین کنید

مکمل های غذایی خطرناک برای بانوانغنی از اسید های چرب امگا 3، روغن ماهی به عنوان غذایی برای کاهش بیماری های قلبی معرفی شده است. هر چند که، بیشتر شواهد دال بر آن است که مکمل های روغن ماهی فواید شبه برانگیزی برای قلب دارند.

در مطالعه ای که در می 2013 در نشریه پزشکی به چاپ رسید، به طور روزانه و به مدت 5 سال به 6000 نفر با خطر بالای بیماری های قلبی و عروقی، 1000 میلی گرم مکمل امگا 3 دادند. با این وجود، در انتها تحقیق شرایط گروهی که در خطر ابتلا به مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بودند، در مقایسه با شرکت نمایندگانی که دارونما مصرف کردند، چندان بهتر نبود.

پزشکان معتقدند که برترین راه دریافت امگا 3 به وسیله غذاست. بر طبق نظرات کلینیک مایو، به نظر می رسد مصرف ماهی ها، که غنی از اسید های چرب امگا 3 هستند، نسبت به خوردن مکمل ها، برای سلامت قلب مفیدتر است. راهنمای رژیم غذایی انجمن قلب امریکا خوردن دو وعده ماهی در هفته را توصیه می نماید.

این انجمن خوردن یک گرم امگا 3 در روز را برای بیماران قلبی توصیه می نماید. چنانچه تری گلیسیرید بالایی دارید، 2 تا 4 گرم در قالب مکمل های تجویز شده به وسیله پزشک توصیه می گردد. منابع دیگر امگا 3 در کنار روغن ماهی عبارتند از بذر کتان، گردو و آواکادو.

داروی گیاهی St. john`s wort: از تداخلات دارویی اجتناب کنید

مکمل های غذایی خطرناک برای بانواناین داروی گیاهی اغلب به شکل چای و یا در کپسول برای درمان افسردگی های خفیف، اضطراب و اختلالات خواب استفاده می گردد.

محققان اذعان دارند که بهبود نشانه های افسردگی در نتیجه مصرف St. john wort ممکن است تاثیرات مشابهی با دارونما ها داشته باشد.

بزرگترین مشکل در خصوص St. john wort تداخل دارویی آن با دارو های دیگر است.

طبق مطالعه ای در که جولای 2014 در مجله پزشکی مکمل ها و جایگزین ها آورده شد، در 28٪ از مواردی که St. john wort تجویز شده بود بین سال های 1993 تا 2010 بوده، که به طرز خطرناکی با داروی ضد افسردگی و یا ضد اضطراب، دارو های استاتین و یا قرص های ضد بارداری همراه شده بود.

خوردن این داروی گیاهی می تواند تاثیر دارو های دیگر را کاهش دهد، از آن جمله قرص های کنترل بارداری. آنچه در ارتباط با این دارو از اهمیت ویژه ای برخوردار است توجه به این نکته است که پیش از مصرف St. john wort درمورد اثرات این دارو مطالعه و با پزشک خود مشورت کنید.

Kava-Kava: عوارض جانبی آن می تواند به کبد آسیب برساند

مکمل های غذایی خطرناک برای بانواناین گیاه از ریشه گیاه Piper methysticum گرفته شده است و به صورت قرص برای درمان اضطراب و بی خوابی با نتایج مختلف عرضه می گردد.

طبق آنالیز های صورت گرفته از سوی متخصصان در سال 2010 معین شد آن دسته از دارو ها گیاهی که حاوی kava-kava هستند، نقش مهمی در درمان بی خوابی ایفا می نمایند. نتایجی به دست آمده از دهه های 1990 و اوایل 2000 نشان داد، این گیاه می تواند اضطراب را کاهش دهد و کیفیت خواب را در بیمارانی که از بی خوابی و بی قراری رنج می برند، بهبود می بخشد.

با این حال، kava-kava می تواند عوارض جانبی بسیار جدی داشته باشد. براساس یافته ها از کتابخانه ملی پزشکی استان متحده، محصولاتی که عنوان kava دارند به شکل بالینی با آسیب کبدی حاد که حتی می تواند بسیار سخت و کشنده باشد، مرتبط است. Kava-kava با اسپاسم های غیر طبیعی ماهیچه ای همراه است و با تعداد زیادی از داروها، از جمله دارو های ضد تشنج، دارو های ضد روان پریشی و دارو های مبتلایان به بیماری پارکینسون واکنش منفی از خود نشان می دهد.

دانه سویا: مراقب استروژن باشید

مکمل های غذایی خطرناک برای بانوانتوفو، tempeh و شیر سویا همگی منابع سرشاری از پروتئین، فیبر و بعضی مواد معدنی هستند. بعلاوه بعضی از زنان سویا را به شکل مکمل برای تسکین نشانه های یائسگی مصرف می نمایند.

با این حال، نگرانی ها درمورد مکمل های سویا افزایش یافته است، زیرا مطالعات نشان داده از آنجایی که حاوی استروژن هستند، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مصرف بیش از حد این 7 مکمل غذایی برای زنان خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف بیش از حد این 7 مکمل غذایی برای زنان خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید