پاکستان بازار خرما را از ایران گرفت!

به گزارش وبلاگ پرودا، اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گوشزد کردند، صادرات پسته ایران پس از سال 1397 و اجرای بخشنامه برطرف تعهد ارزی، فرایند نزولی خود را شروع کرد و کشورهای خریدار پسته، به سمت آمریکا، ترکیه و به تازگی پاکستان روی آورده اند.

پاکستان بازار خرما را از ایران گرفت!

به گفته مجید بازیان، نایب رئیس اتحادیه صادرنمایندگان خشکبار، حجم فراوری پسته ایران طی سال 1397 بشدت کاهش یافت و اندازه برداشت و آنچه که به بازار داخل عرضه شد، بیش از 50 هزار تن نبود و با پیاده سازی مقررات برطرف تعهد ارزی، صادرنمایندگان از عرضه بین المللی این اندازه فراوریات باز ماندند.

وی با بیان اینکه در این سال و با غیبت ایران، پسته آمریکا بخش عمده ای از بازار صادراتی کشور را از آن خود کرد، اضافه نمود: فراوری سالانه پسته در ایالات متحده به 550 هزار تن رسیده است و بازارهای خواستار پسته هیچ گاه منتظر نمی ماند تا پسته ایران را دریافت کند و با کوچک ترین وقفه در تجارت این محصول، دیگر کشورها محصولاتشان را جایگزین پسته و سایر فرآورده های خشکبار ایران می نمایند.

بازیان اضافه نمود: طی سال 1398، صادرنمایندگان پسته از ایران مجبور شدند برای بازگشت به بازارهای صادراتی، هر تن از این محصول را به قیمت 5000 دلار عرضه نمایند در حالی که طی سال 1395، نرخ صادرات پسته ایران حدود 10 هزار دلار در هر تن بود.

وی گفت: اندازه صادرات پسته ایران طی سال 1395 در حدود 138 هزار تن و به ارزش 1.2 میلیارد دلار بود در حالی که در سال 1399، به رغم صادرات 203 هزار تن پسته، ارزآوری این محصول رقمی حدود 1.3 میلیارد دلار بیشتر نبود.

وی علت این اتفاق را اعمال مقررات برطرف تعهد ارزی برای صادرنمایندگان و نیز ایراد در نرخ پایه صادراتی مطرح کرد و یادآور شد که نرخ پایه صادراتی پسته باید اصلاح گردد در حالی که وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی به اصلاح در این بخش ندارد.

به گفته امیرحسین زرگرزاده، از صادرنمایندگان خرما ایران، فعالیت تجار پاکستانی برای خرید خرمای استعمران ایران طی سال های اخیر تشدید شده و تجار این کشور با رفت وآمد به خوزستان، خرمای استعمران این منطقه از ایران را خریداری و صادرات مجدد می نمایند. به گفته وی، تجار پاکستانی حتی به کرمان نیز رفت وآمد نموده و خرمای شاهانی این منطقه را از کف بازار جمع می نمایند.

زرگرزاده یادآور شد که در حال حاضر پاکستان، بازارهای بیش از 30 ساله خرمای ایران در دنیا را تصاحب نموده و آنطور که در رفت وآمدهای مقامات دولتی این کشور به ایران دیده می گردد، در پی تهاتر خرما با ایران هستند. این صادرنماینده خرما تاکید نمود که سال جاری به طور قطع، پاکستان بازار صادراتی خرمای ایران را بیش از سال های گذشته در اختیار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "پاکستان بازار خرما را از ایران گرفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکستان بازار خرما را از ایران گرفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید