نقش ژن در موفقیت تحصیلی

به گزارش وبلاگ پرودا، آیا افرادی که در مدارس خصوصی تحصیل نموده اند، شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه دارند؟ مدارس خصوصی افرادی با نمرات بالا را جذب می نمایند، یعنی گزینش است که تفاوت ایجاد می نماید، اگر همان افرادی که در این مدارس تحصیل می نمایند در مدارس دیگر قرار می گرفتند، باز هم همان میزان پیروز بودند.

نقش ژن در موفقیت تحصیلی

یک دانشمند ادعا کرد: فرستادن دانش آموزان به مدارس خصوصی هدر دادن وقت است؛ زیرا نتیجه یک تحقیق نشان می دهد پیروزیت آکادمیک در ژن افراد وجود دارد؛ به این معنی که دانش آموزان حتی در مدارس غیرخصوصی هم می توانند به اندازه مدارس خصوصی پیروز باشند.

وبلاگ پرودا به نقل از تلگراف نوشت، رابرت پلومین، استاد ژنتیک رفتاری از کینکز کالج لندن و تیم او دهه ها وقت صرف کردند تا بفهمند پیروزیت در تحصیلات تا چه اندازه مربوط به طبیعت و تا چه حد مربوط به پرورش است.

او نتیجه گیری کرد: 50 درصد از پیروزیت آکادمیک مربوط به ژن افراد است؛ اما هنوز احتیاج است تحقیقات بیشتری انجام گردد تا عواملی که 50 درصد بعدی را تشکیل می دهد، تعیین شوند.

آنچه که آن ها با اطمینان از آن سخن می گویند این است که مدرسه یا نوع پرورش هیچ ارتباطی به پیروزیت تحصیلی ندارد.

مطالعات نشان داد: دوقلو های پرورشگاهی با الگوی ژنتیکی یکسان که در مدارس متفاوت تحصیل نموده و توسط والدین متفاوت پرورش یافته بودند، به یک اندازه در تحصیلات آکادمیک پیروز بودند.

پروفسور پلومین شرح داد: مدارس خصوصی مانند ایتن در انگلستان که سالانه بیش از 40000 پوند هزینه تحصیل از افراد دریافت می نماید و 19 نخست وزیر بریتانیا از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند؛ افرادی با نمرات بالا را جذب می نمایند، یعنی گزینش است که تفاوت ایجاد می نماید، اگر همان افرادی که در ایتن تحصیل می نمایند در مدارس دیگر قرار می گرفتند، باز هم همان میزان پیروز بودند.

پرفسور پلومین این سوال را عنوان نمود که آیا افرادی که مدارس خصوصی تحصیل نموده اند، شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه دارند؟

وی پاسخ داد: اینجا عامل همبستگی دخیل است- بچه هایی که در مدارس منتخب تحصیل می نمایند، نسبت به افرادی که در مدارس دیگر تحصیل می نمایند، نمرات بالاتری دارند؛ بنابراین بله، اگر اینطور در نظر بگیریم افرادی که در مدارس منتخب تحصیل می نمایند، شانس بالاتری برای ورود به دانشگاه دارند. اما آیا در این میان مدرسه ارزش افزوده داشته است؟ پاسخ خیر است.

بنابراین چرا بچه ها خود را به مدارس خصوصی می فرستید؟ اگر با این هدف که آن ها پیروزیت های تحصیلی بهتری کسب نمایند این کار را می کنید، نکنید. مدارس تفاوتی ایجاد نمی نمایند.

پرفسور پلومین پذیرفت که فرستادن دانش آموزان به مدارس برتر و منتخب با این هدف که با افراد درستی معاشرت داشته باشند، هدف درستی است، اما گفت: نباید از موسسات توقع داشت که نمرات دانش اموزان را ارتقا دهند.

او همچنین گفت: مدارس منتخب و برتر همچنین می توانند اعتماد به نفس، مهارت های رهبری یا ارتباطی افراد را نیز ارتقا دهند، که برای آینده افراد مفید است.

پلومین گفت، امیدوار است این یافته ها برای والدینی که هزینه فرستادن فرزندانشان به مدارس خصوصی را ندارند، مفید باشد. آن ها بدانند که مدرسه فرقی در پیروزیت آکادمیک ایجاد نمی نماید.

منبع: تلگراف

ترجمه: سایت وبلاگ پرودا

منبع: فرادید

به "نقش ژن در موفقیت تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ژن در موفقیت تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید