طرز تهیه نان رمضان تبریزی؛ نان سنتی خانگی

به گزارش وبلاگ پرودا، نان رمضان (اوروشلوخ کوکه سی) یکی از نان های سنتی و خوشمزه تبریز است که در ماه رمضان در همه قنادی ها پخته میشود و زینت بخش سفره های افطار روزه داران است. نان رمضان جزو نان های کم شیرین و بسیار خوش طعم است و از نظر بافت بسیار نرم و لطیف است. نان رمضان را هم مانند نان بربری خانگی به راحتی میتوانید در منزل تهیه کنید. برای یادگیری این دستور پخت با ما در قسمت آشپزی از مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

طرز تهیه نان رمضان تبریزی؛ نان سنتی خانگی مواد لازم برای تهیه نان تبریزی رمضان
تخم مرغ2 عدد
شکر85 گرم(یا 1/2 پیمانه سرخالی)
شیر85 گرم (یا 1/2 پیمانه سرخالی)
روغن مایع42 گرم(یا 1/4 پیمانه)
خامه صبحانه50 گرم(1/4 پاکت خامه 200 میلی لیتری)
خمیر مایه10 گرم(1 قاشق سوپ خوری)
آب ولرم1/2 پیمانه
شکر1 قاشق غذاخوری
وانیل1/4 قاشق چایخوری
نمک1 پنس
بهبود دهنده نان1/2 قاشق مرباخوری
آرد500 گرم حدودی
مواد لازم برای رومال کردن نان
زرده تخم مرغ1 عدد
شیر1 قاشق غذاخوری
زعفرانبه میزان لازم

مراحل پخت نان رمضان:

1- آب ولرم رو داخل ظرفی بریزین، دمای آب ولرم باید حدود چهل درجه باشه تا خمیر مایه آغاز به فعالیت کنه. اگه دماسنج ندارین نوک انگشتتون رو داخل آب بزنید باید گرمای آب رو کاملا حس کنین اما انگشتتون رو نسوزونه.

2- خمیر مایه رو به آب ولرم اضافه کنید و به همراه یک قاشق شکر مخلوط کنید. (خمیر مایه از شکر تغذیه میکنه و آغاز به فعالیت میکنه این یک قاشق شکر نقش تغذیه خمیر مایه رو داره).

3- روی ظرف رو بپوشونین و ده دقیقه کنار بذارین تا پف کنه و به عمل بیاد. در این فاصله تخم مرغ ها رو داخل ظرفی بشکنید و وانیل رو بهش اضافه کنید.

4- با همزن دستی بزنید تا تخم مرغ ها از حالت لختگی خارج بشن بعد شکر رو اضافه کنید و با همزن دستی مخلوط کنید تا یکدست بشه. بعد روغن مایع رو اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کنجدی جادویی؛ جادوگری خوشمزه و مجذوب کننده ????

5- شیر ولرم رو اضافه با همزن مخلوط کنید بعد نوبت اضافه کردن خامه است. بعد از مخلوط کردن خامه، بهبود دهنده رو اضافه کنید.

6- وقتی همه مواد رو با هم مخلوط کردین، خمیر مایه عمل اومده رو به مواد اضافه و مخلوط کنید.

7- یک پنس نمک رو به آرد اضافه کنید و نصف آرد رو داخل مواد بریزین و مخلوط کنید تا مواد شکل خمیری به خودش بگیره. بعد کم کم از آرد اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد که به دست نچسبه.(بسته به نوع و کیفیت آرد ممکنه تمام آرد مصرف بشه یا اضافه بیاد).

8- خمیر رو به مدت پانزده دقیقه روی صفحه کار ورز بدین و اگه گاهی چسبید، یک پنس آرد روی صفحه کار بریزین. در مصرف آرد زیاده روی نکنید چون باعث پایین اومدن کیفیت خمیر میشه. خمیر رو به خوبی ورز بدین و چنگ نزنین چون باعث چسبنده تر شدن خمیر میشه و مجبور به اضافه کردن آرد میشین.

اگه خمیر رو به خوبی ورز بدین، همون اندک چسبندگی موجود خمیر هم گرفته میشه در نهایت خمیر رو بیست بار روی صفحه کار بکوبین و بعد چونه بگیرین و داخل ظرفی قرار بدین. و روی ظرف رو با سلفون بپوشونین و بعد روی اون دستمال بکشین و در فضای محیط حدود یک یا دو ساعت استراحت بدین تا حجم خمیر دو برابر بشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان اهری (یتی قات) خانگی؛ نان سنتی و خوشمزه

9- بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، پف خمیر رو بگیرین و خمیر رو مجددا کمی ورز بدین تا هوای داخلش خارج بشه و بعد میزانی از خمیر رو برای تزیین روی نان کنار بذارین و مابقی رو چونه کنید. روی صفحه کار رو کمی آرد پاشی کنید و خمیر به شکل بیضی یا مستطیل یا دایره(دلخواه) باز کنید.

10- داخل سینی فر رو با کاغذ روغنی بپوشونید و با روغن جامد چرب کنید. خمیر رو بعد از باز کردن داخل سینی قرار بدین. مابقی خمیر رو به صورت رول های نازک در بیارین.

11- روی خمیر رو به شکل دلخواه تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: 10 نوع نان خانگی خوشمزه به روش نانوایی با طرز تهیه

12- زرده تخم مرغ رو با چنگال بزنید تا کاملا از حالت لختگی خارج بشه. بعد زعفران آبکرده غلیظ و شیر رو بهش اضافه کنید و هم بزنین تا یکدست بشه. با قلمو از رومال روی نان بزنید تا کل سطح نان رنگ بگیره. در صورت دلخواه روی نان کنجد بپاشین.

13- روی نان رو بپوشونین و ده دقیقه داخل سینی استراحت ثانویه بدید و بعد نان رو داخل فر از قبل گرم شده با دمای 190 درجه سانتی گراد و یا اگر فرتون برقی هست 160 درجه سانتی گراد به مدت 25 الی 30 دقیقه تا زمانی که روی نان کاملا طلایی بشه.

14- بعد از فر خارج کنید و روی نان رو با شربت بار غلیظ رومال کنید تا رویه نان شیرین تر و براق بشه. اگه شربت بار نداشتین کمی عسل رو با میزان کمی آب جوش و زعفران کمی رقیق کنیدو بعد نان رو رومال کنید. روی نان رو به دلخواه با پودر نارگیل و پودر پسته تزیین کنید.

شربت بار مخصوص این نان، مانند شربت بار کوکیز بادامی است.

نکات پخت نان:

  • بهبود دهنده برای بافت و لطافت بیشتر نان بکار میره و نان رو پوک تر و لطیف تر میکنه و ماندگاری نان رو بالا میبره و باعث میشه نان دیرتر بیات بشه بهبود دهنده رو از لوازم قنادی ها میتونین تهیه کنید اما در صورتی که به بهبود دهنده دسترسی نداشتین میتونین حذفش کنید.
  • برای این نان آرد جوندار مثل آرد نان فانتزی یا آرد گنبد یا کلاله مناسبه.
  • کف فر حتما یک ظرف نسوز آب قرار بدین بخار آب باعث پف خوب و کیفیت بهتر نان میشه (بخار آب از قرار دادن ظرف آب نسوز در کف فر داغ فراوری میشه و بیشتر برای نان هایی به کار میره که بافت سطحی آن ها ترد هست و باید بافت پنبه ای و پف زیادی داشته باشند مثل باگت و نان های روزانه حجیم)
  • همه مواد اولیه رو از قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسن
  • نان رمضان بافت نرم و لطیفی دارد و دو الی سه روز داخل یخچال قابل نگه داری است.
  • اگه دوست دارین روی نان خیلی تیره رنگ بشه فقط از زرده تخم مرغ برای رومال بهره ببرید.
  • مایه خمیر یکی از مواد مورد احتیاج جهت عمل آوردن خمیر نان است اگر از مایه خمیر خشک استفاده می کنید حتما از تازگی آن اطمینان حاصل کنید مایه خمیر خشک بسته بندی شده که در سوپرمارکت ها و لوازم قنادی ها به فروش می رسد. اغلب دارای تاریخ فراوری و انقضای مصرف یا برترین زمان مصرف است. به این تاریخ ها توجه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان سوخاری و نکته های طلایی در پخت آن

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه نان رمضان تبریزی؛ نان سنتی خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان رمضان تبریزی؛ نان سنتی خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید