بازدید شبانه از مجموعه تاریخی، فرهنگی نقش رستم امکانپذیر می گردد

به گزارش وبلاگ پرودا، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از بازدید شبانه گردشگران از مجموعه تاریخی-فرهنگی نقش رستم اطلاع داد.

بازدید شبانه از مجموعه تاریخی، فرهنگی نقش رستم امکانپذیر می گردد

مسعود رضایی منفرد با اشاره به تقاضای بی شمار گردشگران مبنی بر افزایش زمان بازدید از مجموعه های تاریخی نقش رستم و تخت جمشید، گفت:

با توجه به چنین تقاضاهایی، در نظر داریم با اجرای برنامه نورپردازی، ساعت بازدید از مجموعه تاریخی نقش رستم را افزایش دهیم.

به گفته وی، چنانچه اعتبار لازم برای پروژه نورپردازی نقش رستم تامین گردد، زمان بازدید از این مجموعه تاریخی تا آخر سال جاری تا ساعت 12 شب میسر خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه افزود که با توجه به اینکه مجموعه جهانی تخت جمشید از گستردگی و پراکندگی آثار برخوردار است، امکان بازدید شبانه از این مجموعه کمی سخت است چرا که باید فنس های الکترونیکی و دوربین های حفاظتی در مجموعه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اعتبارات هنگفتی برای چنین برنامه هایی در مجموعه احتیاج داریم، افزود که فعلا اجرای این طرح در تخت جمشید میسر نیست اما به محض تامین شدن اعتبارات، این اقدام در اولویت قرار می گیرد.

رضایی منفرد در بخش دیگری از این گفت وگو به بازدید گردشگران از کانال های آب در مجموعه جهانی تخت جمشید اشاره نمود و گفت که در حال حاضر این کانال های زیرزمینی شناسایی شده و بازدید از آن برای پژوهشگران آزاد است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد که برنامه های آینده این پایگاه، ساماندهی، نورپردازی و قابل بازدیدشدن این کانال های تاریخی برای گردشگران داخلی و خارجی است، زیرا تقاضا برای تماشا آن ها همچنان وجود دارد.

وی در ادامه افزود که طی کاوش های باستان شناسی کانال های دفع آب در عمق 6 متری تخت جمشید کشف شدند.

رضایی منفرد یکی از بزرگ ترین پروژه های اجرا شده تا به امروز در تخت جمشید را پروژه دفع آب های سطحی تخت جمشید خواند و افزود:

احیای کانالهای زیرزمینی بر اساس مجوزهای باستان شناسی، علاوه بر دستیابی به پلان اصلی نظام آبراهه های تخت جمشید در زمان هخامنشیان، رویکردی حفاظتی را برای مجموعه تخت جمشید نیز به همراه داشت.

این عملیات بازگشایی یکی از ماندگارترین اقدامات باستان شناسانان در برطرف مسائل تخت جمشید بود که طی سه سال اخیر کارایی خود را نشان داد، اقدامی که به معضل آب گرفتگی در تخت جمشید برای همواره سرانجام داد.

لازم به ذکر است نقش رستم یکی از مهم ترین و زیباترین آثار باستانی است که در حدود 5 کیلومتری تخت جمشید، در کوه حاجی آباد واقع است.

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی از جمله داریوش بزرگ و خشایارشا، نقش برجسته هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان از جمله تاج گذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم، بنایی موسوم به کعبه زرتشت و نقش برجسته ویران شده ای از دوران عیلامیان در نقش رستم قرار گرفته است.

آرامگاه چهار شاه هخامنشی در نقش رستم جای گرفته است. هر چهار آرامگاه شکلی صلیبی دارند و در دل کوه با ارتفاع قابل توجهی از سطح زمین قرار دارند.

از بین 4 آرامگاه موجود، فقط آرامگاه داریوش اول کتیبه دارد. در شاخه بالایی آرامگاه، داریوش با لباس پارسی و کمان به دست روی سکویی سه پله ایستاده و در حال اجرا مراسم است. تصویر فروَهَر یا اهورا مزدا در بالای سر و پیشاپیش وی قرار گرفته و داریوش دست خود را به علامت احترام رو به این تصویر گرفته است.

آرامگاه خشایارشا در سمت راست آرامگاه داریوش اول قرار گرفته است و به جز فقدان کتیبه و بعضی اختلاف های جزئی در نقشهای برجسته، کاملاً مشابه آن آرامگاه است. از بین این 4 آرامگاه، آرامگاه خشایارشا بهتر از همه حفظ شده است. آرامگاه اردشیر اول در سمت چپ آرامگاه داریوش اول قراردارد.

آرامگاه داریوش دوم غربی ترین آرامگاه هخامنشی نقش رستم است.

منبع: کجارو / خبرآنلاین

به "بازدید شبانه از مجموعه تاریخی، فرهنگی نقش رستم امکانپذیر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید شبانه از مجموعه تاریخی، فرهنگی نقش رستم امکانپذیر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید