اسلام و مسیحیت بزرگترین ادیان حال و آینده، ادیان در آئینه آمار منتشر شد

به گزارش وبلاگ پرودا، ادیان در آئینه آمار عنوان نخستین کتاب آینده پژوهی و جمعیت شناسی کلیه ادیان و فرق حال و حاضر جهان به زبان فارسی می باشد که توسط محمد آقاجانی ترجمه و تدوین شده است. خلاء جدی در حوزه آینده پژوهی پیروان ادیان جهان و دگرگونی های پیش روی آن، انگیزه اصلی مترجم در ارئه این اثر بوده است.

اسلام و مسیحیت بزرگترین ادیان حال و آینده، ادیان در آئینه آمار منتشر شد

این کتاب ضمن ارائه دگرگونی های جمعیتی ادیان و فرق از سال 1970 تا سال 2000 و 2010همچنین بر مبنای مدل های آماری به آینده پژوهی جمعیت ادیان وفرق جهان به تفکیک کلیه کشورها و مناطق تا چشم انداز 2050 پرداخته است.

یافته ها و برآوردهای این اثر قویا هرگونه نظریه در باب رکود و اضمحلال دین ورزی نوع بشر در حال و آینده را به چالش می کشد.

تحلیل های آماری کتاب ، مبتنی بر برآوردهای آماری از جمعیت پیروان 19 دین، فرقه و جنبش مذهبی از بیش از 220 کشور جهان(20 ناحیه و 5 قاره) و به عبارتی در بردارنده آمار پیروان ادیان سراسر گیتی است.

براساس این یافته ها ادیان اسلام و مسیحیت تا سال 2025 و چشم انداز 2050 بزرگ ترین ادیان جهان محسوب می شوند.

آفریقا و حساسیت ویژه آن در تحولات پیش روی جهان اسلام

مترجم کتاب ضمن ارائه جداول آماری مربوط به آمارهای یاد شده ، در مقدمه خویش بر کتاب به طرح مسائلی چند درحوزه آینده پژوهی و جمعیت شناسی ادیان جهان پرداخته است. از جمله این مسائل که توجه کارشناسان مربوطه را می طلبد، مسئله آفریقا و تحولات جمعیتی آن می باشد. بر مبنای پژوهش هایی انجام شده از سوی مترجم، کانون تحولات جمعیتی حال و آینده جهان آفریقا می باشد. از سویی بدلیل حضور پر رنگ دو دین اسلام و مسیحیت در قاره آفریقا و گزارشهای ارائه شده در این باب لزوم شناخت بیش از پیش دین مسیحیت به طور عام و شاخه های مسیحیت موجود در قاره آفریقا از سویی و لزوم رصد دانمی تفکرات اسلامی مطرح در این منطقه از دیگر سو برای درک تحولات آینده جهان اسلام و مسلمانان بسیار حیاتی است. چراکه غفلت از فرایند جریان اسلام گرایی و نوع آن، لطمات غیر قابل جبرانی بر وجهه و پیکره جهان اسلام خواهد زد.

از دیگر کارهای انجام شده از سوی مترجم، ترجمه دائره المعارف دین اثر فیلیپ ویلکینسون می باشد که هم اینک در فرایند چاپ و آماده سازی است.

وی همچنین برمبنای نبود منابع اصلی و روز آمد در حوزه آینده پژوهی و جمعیت شناسی ادیان جهان به پژوهش و آثار دیگری در این حوزه پرداخته است که به عنوان نمونه می توان به ترجمه کتاب راهنمایی جامع جمعیت شناسی و آینده پژوهی ادیان جهان اشاره نمود که اکنون در دست ترجمه دارد. همچنین ترجمه کتاب چشم انداز دینی جهان عنوان دیگری است که وی به تازگی به انتها رسانیده و در مراحل ویرایش نهایی آن می باشد.همچنین بررسی دگرگونی های جمعیتی پیش روی جهان اسلام تا سال 2030 نیز عنوان مجموعه دیگری است که همزمان با فعالیت های خویش در دست ترجمه دارد.

کتاب ادیان در آئینه آمار که به تازگی روانه بازار نشر شده است ، در 311 صفحه به همت نشر ادیان(وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب قم) به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اسلام و مسیحیت بزرگترین ادیان حال و آینده، ادیان در آئینه آمار منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسلام و مسیحیت بزرگترین ادیان حال و آینده، ادیان در آئینه آمار منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید