خیری که طرح ریشه کنی فقر او جهانی شد

به گزارش وبلاگ پرودا، وارد ساختمانی می شوم که معماری زیبای آن حکایت از نوستالوژی روزگار کودکی بسیاری از ما دارد و دیوارهای آجری با حیاطی سنگفرش، حوض آبی آرامش، گلدان های زیبا و دیوارنویسی هایی از اشعار معروف شعرای ایرانی.

خیری که طرح ریشه کنی فقر او جهانی شد

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ پرودا، وارد ساختمانی می شوم که معماری زیبای آن حکایت از نوستالوژی روزگار کودکی بسکمک از ما دارد و دیوارهای آجری با حیاطی سنگفرش، حوض آبی آرامش، گلدان های زیبا و دیوارنویسی هایی از اشعار معروف شعرای ایرانی.

بنیاد نیکوکاری حرکت انسانی

اینجا خیابان احمدآباد و نبش عارف یک است. ساختمانی که معماری و نمای ایرانی اصیلش توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. اینجا بنیاد نیکوکاری حرکت انسانی است. وارد می شوم، کنار بزرگمردی می نشینم که با وجود آنکه بیش از پنج دهه است در دانمارک زندگی می کند همه جا با افتخار خود را ایرانی می داند و سعی می کند زبان مادری را از یاد نبرد و می گوید: 59 ساله ام و پدر و مادرم مشهدی هستند اما پس از ازدواج والدینم به تهران رفتند و من در تهران متولد شدم. پنج ساله بودم که به همراه خانواده به دانمارک مهاجرت کردیم و بیش از 50 سال است که مقیم دانمارک و ساکن شهرکپنهاگ هستیم. مهندس ساختمان هستم و همسرم دانمارکی و دارای دو فرزند پسر و دختر و دو نوه هستم.

کم های خیرخواهانه ملی و بین المللی

مهندس جعفر شالچی، بنیان گذاراین مؤسسه است و او فردی است که تفاوتش با بسکمک از انسان های دور و برمان این است که خود را دردآشنا می داند و نمی تواند از کنار فقر بی تفاوت بگذرد. او از سال 2015تصمیم گرفت بخشی از زمان و اموال خود را به فعالیت های بشردوستانه در سراسردنیا اختصاص دهد .از این رو اجرای پروژه های عام المنفعه از جمله تأسیس شرکت تولید کلیدهای لمسی و هوشمند با هدف اشتغال زایی نسل جوان و ساخت مدرسه در مناطق روستایی و زلزله زده کشور نپال، ساخت سر پناه برای بچه ها بی سرپرست کشور اوگاندا، کمک به صندوق فقرزدایی سازمان ملل، خرید ساختمان برای اسکان بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست در ایران (خیریه زنده یاد مهدی عمیدی)، کمک به ساخت مدارس روستایی در مناطق محروم مشهد چون نوسازی مدرسه شبانه روزی روستای خادم آباد (جاده سرخس)، کمک به مدارس ابتدایی و راهنمایی مناطق روستایی و خانواده های بی بضاعت حاشیه شهرمشهد، رسیدگی به بهداشت و امور درمانی بعضی خانواده های آسیب پذیر، کمک به ساخت مدرسه بخش احمدآباد اردکان یزد و کمک به درمان بیماران خاص و مناطق زلزله زده غرب کشور و برنامه ریزی برای ساخت مدرسه در سیستان و بلوچستان و... از فعالیت های اوست.

فقر را دیدم

برای نخستین پرسش از او می پرسم، انگیزه شما برای کمک های بشردوستانه چگونه شروعشد ؟ او لبخندی می زند و می گوید: من از کودکی نابرابری های طبقاتی را در اقوام خودم دیده بودم و این حس از همان دوران جوانی در من بود. بعدها در مسافرت هایی که در کشورهای مختلف داشتم این تفاوت ها را بیشتر دیدم و با مسائل فقر از نزدیک آشنا شدم.

لطف خدا را حس می کنم

او در پاسخ به اینکه آدم های زیادی هر روز در گوشه و کنار دنیا فقر را می بینند اما بی تفاوت از کنار آن می گذرند و چرا برای او این موضوع مهم بود، می افزاید: فکرمی کنم لطف خداوند بود که این حس را به من داده است زیرا از خودم بارها و بارها و حتی از دوستانی که خیلی خیلی پولدارهستند و می توانند به مردم کمک کنند اما این کار را نمی کنند، این پرسش را پرسیدم. برای من خیلی جالب است، برای چه خیلی ها نسبت به فقر بی تفاوت هستند؟ به اعتقاد من شاید چون بعضی پولدارها بین مردم معمولی نیستند و جاهایی حضور دارند که فقط اطرافشان پولدارهایی مانند خودشان هستند و حتی اجازه ورود افراد معمولی را به دنیایشان نمی دهند و برای من عجیب است که چرا این همه ثروتی که دارند را نمی توانند درست خرج کنند و برنامه ای برای آن ندارند .

حس رهایی از حرص

وی در ادامه خاطرنشان می کند: یکی از آشنایان که دوستی 30 ساله ای با هم داریم و 70 ساله و وکیل و خیلی انسان خوب و پولداری است در همه این سال ها برای نخستین بار 6 ماه پیش به خودم اجازه دادم این پرسش را از او بپرسم که آخر برنامه زندگیت چیست؟ به من نگاه کرد و دفعه اول بود که جواب من را نتوانست بدهد. با وجود آنکه او خیلی باهوش است و در همه کارها 20 است اما گفت برنامه ای ندارم اما احساس کردم به فکر فرو رفت .گفتم بهتر نیست در کار خیر وارد شوی و جوابی که خیلی ها به من می دهند که هنوز ثروتم بس نیست را به من داد. بسکمک از آدم ها با وجود ثروت زیادشان هنوز دارای حرص و ولع هستند. باید به حس رهایی از این حرص برسیم تا بی تفاوت نباشیم .

وی درباره اینکه چرا با وجود NGOها و خیریه های مختلف در دنیا، هنوز در ریشه کنی فقر پیروز نشده ایم، بیان می دارد: به اعتقاد من چون بعضی از NGOها همه آن درآمدها را که باید هزینه کنند،هزینه نمی کنند .از طرفی مقدار آن پول برای ریشه کنی فقر کم است و با آن نمی توان همه فقر را از بین برد.

ریشه کنی فقر با یک درصد

مهندس جعفر شالچی تصریح می کند: اگر دنیای نگاه کنیم ثروت دنیا 300 تریلیون دلار است واما NGOهای دنیای فقط 30 میلیون دلار خرج می کنند و ثروت یک درصد پولدارها به 150 تریلیون دلار می رسد و این رقم معادل یک شن در صحراست و در واقع هنوز رقم قابل توجه ای نیست. اما با حرکت انسانی یک درصد، دولت ها باید پولدارهای خودشان را در هر کشوری متقاعد کنند که یک درصد مالیات بدهند تا با همان یک درصد فقر را ریشه کن و کند کنند و آن زمان دیگر پس از چند سال در تمام دنیا دیگر فقری نخواهد ماند.

این نیکوکار خیراندیش توضیح می دهد: این پیشنهاد را از سال 2015 شروع کردم وطی سال ها توانستم آن را در سازمان ملل به ثبت برسانم و به همین دلیل دو کنفرانس برگزار گشت و خوشبختانه این حرکت در سپتامبر سال آینده در سازمان ملل برگزار خواهد شد که در آن به دولت های دنیا گفته می شود یک درصد از پول پولدارهایتان را برای ریشه کنی فقر بگیرید.

فرهنگ اصیل ایرانی

حالا از او درباره حس های خوب شخصی اش از هنگام ورود به حرکت انسانی می پرسم و اظهار می دارد : وقتی به مدارس بچه ها می روم هر سه ماه که به ایران می آیم دیدن این خوبی ها به من خیلی انرژی و امید می دهد. مثلاً در افغانستان زنانی که مشغول به تحصیل هستند و می خواهند وکیل شوند ولی پول ندارند را حمایت می کنیم و در ایران که از دو سال پیش پرچم خیریه امان را در قله اورست برافراشتیم و دفتر بنیاد نیکوکارانه حرکت انسانی را راه اندازی کردیم، فعالیت های جدیمان را ادامه دادیم و دفتر مشهد را که زادگاه خانوادگی ماست را دوست داشتم سمبل نماد فرهنگ ایرانی باشد و قدرت ایرانی ها را نشان دهم و من خسته شده ام طی 35 سالی که به ایران رفت و آمد دارم و از فرهنگ اصیل معماری خودمان بهره نمی بریم و برای من مهم بود این فرهنگ و معماری را که با دست خود ما ایرانیان ساخته می شود را نشان دهم.

حضور جدی در مجامع

او درباره نگاه دیگران در مجامع مختلف دنیای می گوید: اول فکر می کردم نگاه سیاسی به طرح من داشته باشند اما خوشبختانه نگاه خوبی در سازمان بین الملل، واتیکان و جاهای مختلف به طرح من دارند و من خودم را جعفر شالچی و با افتخار ایرانی معرفی می کنم.

کار خوب و نزدیک شدن به خدا

این نیکوکار درباره اثرات کار خیر در زندگی خصوصی خویش تأکید می کند: کار نیک برکات زیادی را دارد. من یکی از ثروتمندترین های دنیا هستم و سال به سال ثروتم اضافه می شود و آن را به دلیل دعای خوب می دانم .اکنون مطمئنم هر کسی این کار را شروع کند، می تواند به بهترین ها دست یابد و به خدا خیلی نزدیک تر می شود و این تجربه خود من است.

پیام به پولدارها

از او می خواهم پیامی به همه پولدارهای دنیا بدهد و می گوید: دوست دارم به پولدارهای دنیا بگویم کمک به همنوعان را شروع کنید و مطمئن باشید این کار به شما خوشبختی می دهد و خدا را شکر می کنم که خانواده من با من همراهند و مرا تشویق می کنند. زمانی که می خواستم این کار را شروع کنم با همسرم و فرزندانم صحبت کردم و آن ها راضی بودند و گفتند ما که این پول را لازم نداریم و باید آن را به مردم بدهیم و من معتقدم آن چیزهایی که دستمان آمده متعلق به ما نیست و وظیفه است که آن را به مردم بازگردانیم. اگر خود پولدارها پیشقدم شوند بسکمک از مسائل حل می شود. اگر ما پولدارها مالیات را بدهیم، خودمان را نجات می دهیم زیرا اگر مسئله ای در کشورهایمان پیش بیاید این مشکل گریبانگیر همه ما می شود و ابتدا خودمان همه چیزمان را از دست می دهیم اما بسکمک از پولدارها این واقعیت را متوجه نیستند. اگر به دنبال خوشبختی برای خودمان، خانواده و نسل های آینده مان هستیم باید در ریشه کنی فقر همه باهم همراه شویم تا همه در کنار هم در آرامش و خوشبختی زندگی کنیم.

منبع:قدس آنلاین

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "خیری که طرح ریشه کنی فقر او جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیری که طرح ریشه کنی فقر او جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید