ایران بزرگترین شریک مالی افغانستان، پاکستان در صندلی دوم نهاده شد

به گزارش وبلاگ پرودا، به گزارش رسانه های پاکستانی، ایران به بزرگترین شریک مالی افغانستان تبدیل شده و پاکستان با کاهش سطح تبادلات با افغانستان به صندلی دوم سقوط نموده است.

ایران بزرگترین شریک مالی افغانستان، پاکستان در صندلی دوم نهاده شد

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ پرودا، با کاهش شدید سطح مبادلات تجاری افغانستان و پاکستان در چند سال گذشته به دلیل محدودیت ها و موانع در گذرگاه های مرزی دو طرف، پاکستان دیگر بزرگترین شریک مالی افغانستان نیست.

پاکستان تودی در این باره نوشت: حجم تجارت افغانستان به وسیله پاکستان در چند سال اخیر از 2.5 میلیارد دلار به 1 میلیارد دلار کاهش یافته و در حال حاضر ایران به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان، جایگزین پاکستان شده و هند نیز در رده سوم واقع شده است.

براساس این گزارش در سال های اخیر حجم بالایی از ترانزیت افغانستان از پاکستان به ایران، ازبکستان و تاجیکستان منتقل شده است.

نشریه پاکستانی می افزاید که افغانستان مایل است به وسیله گذرگاه واگه به هند دسترسی پیدا کند اما پاکستان تاکید دارد که کریدور تجاری بین اسلام آباد و کابل سه جانبه نیست بلکه دو جانبه است.

از طرف دیگر نیز پاکستان خواهان تجارت آزاد با جمهوری های آسیای مرکزی به وسیله افغانستان است اما هنوز هیچ توافقی در این باره حاصل نشده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ایران بزرگترین شریک مالی افغانستان، پاکستان در صندلی دوم نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران بزرگترین شریک مالی افغانستان، پاکستان در صندلی دوم نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید